محققان 6 نوع پیش دیابت را شناسایی کردند

این مطالعه می تواند منجر به ایجاد مداخلات شخصی تر برای جلوگیری از ابتلای افراد مبتلا به پیش دیابت، به دیابت نوع 2 شود.

افراد مبتلا به پیش دیابت به طور مداوم سطح قند خون بالایی دارند اما هنوز علائم دیابت نوع 2 در آنها ظاهر نشده است.

طی سالهای متمادی، سلولهای افراد مبتلا به پیش دیابت به طور فزاینده ای در برابر اثرات انسولین، هورمونی که سطح قند خون را تنظیم می کند، مقاوم می شوند .انتقال به دیابت نوع 2 زمانی اتفاق می افتد که پانکراس دیگر نتواند با تولید انسولین بیشتر این مقاومت را جبران کند.

به گزارش مراکز کنترل و پیشگیری از بیماریها(CDC) ، تقریباً 88 میلیون بزرگسال در ایالات متحده به پیش دیابت مبتلا هستند، که نه تنها خطر ابتلا به دیابت نوع 2 ، بلکه بیماری قلبی و سکته را نیز افزایش می دهد.

به گزارشCDC ، بیش از 84٪ از افراد مبتلا به پیش دیابت از ابتلا به آن بی اطلاع هستند.

برای افراد مبتلا به پیش دیابت، استراتژی هایی مانند کاهش وزن، داشتن رژیم غذایی سالم، ورزش بیشتر و کاهش استرس می تواند خطر ابتلا به دیابت نوع 2 را تا 58٪ کاهش دهد.در میان افراد بالای 60 سال، تغییر در سبک زندگی مانند این موارد می تواند احتمال ابتلا به دیابت را حتی تا 71 درصد کاهش دهد.

اما افراد مبتلا به پیش دیابت گروه همگنی نیستند. اکنون، یک مطالعه جدید شش زیر گروه گسترده را شناسایی کرده است، که با تفاوت های مهم از نظر چشم انداز و انواع مداخلات می توان ابتلا به دیابت را در این افراد به تأخیر انداخت یا از آن جلوگیری کرد.

محققان در موسسات مختلف در آلمان، از جمله دانشگاه توبینگن و مرکز تحقیقات دیابت آلمان در نوهربرگ، این مطالعه را که در Nature Medicine منتشر شده است، رهبری کردند.

پروفسور Hans-Ulrich Häring، نویسنده اصلی این مطالعه، گفت: برای افراد مبتلا به پیش دیابت، تاکنون امکان پیش بینی اینکه آیا آنها به دیابت مبتلا می شوند و یا در معرض خطر عوارض جدی مانند نارسایی کلیوی هستند، یا اینکه فقط به یک فرم بی ضرر با سطح قند خون کمی بالاتر اما بدون خطر قابل توجه مبتلا هستند، وجود نداشت.

تغییر در متابولیسم

محققان تغییرات متابولیسمی 899 فرد در معرض خطر دیابت را که در مطالعه ی خانواده توبینگن و برنامه سبک زندگی توبینگن ثبت نام کرده بودند، ردیابی کردند. طی 25 سال، دانشمندان آزمایشات مکرر بالینی و آزمایشگاهی و همچنین اسکن MRI را برای این افراد انجام دادند.

آنها سپس از یک روش آماری به نام تجزیه و تحلیل خوشه ای(cluster analysis) استفاده کردند که شش گروه متمایز از افراد مبتلا به پیش دیابت را بر اساس هشت ویژگی اصلی متابولیکی شناسایی کرد. از جمله این موارد، سطح قندخون، میزان چربی انباشته شده در کبد، توزیع کلی چربی در بدن، سطح چربی خون و خطر ژنتیکی دیابت بود.

سرانجام، این تیم تأیید کرد که شش زیرگروه پیش دیابت با گسترش تجزیه و تحلیل آنها به تقریبا 7000 نفر از کارمندان دولت انگلستان که در مطالعه Whitehall II شرکت داشتند، به طور گسترده تر بررسی شد. به طور کلی، محققان دریافتند که افراد در شش خوشه ی مجزا با مشخصات متابولیکی و مشخصات خطر زیر قرار می گیرند:

•         خوشه های 1 ، 2 و 4 در مقایسه با سه خوشه ی دیگر، خطر ابتلا به دیابت و مرگ و میر کم تری دارند.

•         بیشتر افراد در خوشه 2 ، لاغر هستند و احتمال ابتلا به عوارض دیابت برای آنها بسیار کم است.

•         افراد در خوشه 4 دارای اضافه وزن هستند، اما متابولیسم آنها نسبتاً سالم است.

•         افراد در خوشه 3 انسولین بسیار کمی تولید می کند و دارای عوامل خطر ژنتیکی برای دیابت هستند. آنها در معرض خطر ابتلا به دیابت، عوارض قلبی عروقی و بیماری های کلیوی هستند. خطر مرگ و میر آنها متوسط ​​است.

•         افراد در خوشه 5 دارای مقادیر زیادی چربی در کبد خود هستند، بافتهای آنها در برابر انسولین مقاوم است و خطر زیادی برای دیابت، عوارض قلبی عروقی و نفروپاتی دارند. میزان مرگ و میر آنها از خوشه 3 بیشتر است.

•         افراد خوشه 6 دارای مقادیر زیادی چربی در کلیه ها و حفره های شکمی هستند که به عنوان چربی احشایی شناخته می شود. در مقایسه با خوشه های 3 و 5 ، خطر ابتلا به دیابت آنها نسبتاً کم است، اما خطر نفروپاتی و مرگ و میر آنها زیاد است.

درمان شخصی

محققان هشدار دادند که یافته های آنها فقط در مورد گروه ها اعمال می شود و منعکس کننده خطر یا چشم انداز فردی نیست.با این حال، آنها قصد دارند بررسی کنند که آیا می توان از این دسته بندی برای شناسایی افراد در معرض خطر استفاده کرد و یا درمان های هدفمند و استراتژی های پیشگیرانه ی شخصی تری را ارائه داد.

پروفسور Andreas Fritsche، از بیمارستان دانشگاه توبینگن، که نویسنده ارشد این مقاله است، توضیح داد: در مطالعات آینده، ما در ابتدا تعیین خواهیم کرد که تا چه اندازه یافته های جدید برای طبقه بندی افراد به گروه های در معرض خطر قابل استفاده است.

محققان نتیجه گیری کردند: نتایج ما نشان می دهد که طبقه بندی جمعیت پیش دیابت، با استفاده از ویژگی های بالینی ساده می تواند استراتژی های پیشگیری دقیق تر و کارآمدتری را برای افرادی که در معرض خطر ابتلا به دیابت نوع 2 هستند، فراهم کند.

تنوع قومی

محققان همچنین به چندین محدودیت در مطالعه اخیر خود اذعان کردند. به طور خاص، تنوع قومی گروه هایی که آنها در این تحقیق بررسی کردند، انعکاس دهنده جمعیت زیادی نبود. بنابراین یافته های آنها فقط در مورد جمعیت سفیدپوستان اروپایی صدق می کند.

این یک محدودیت مهم است زیرا شیوع پیش دیابت در بین گروههای نژادی و قومی خاص بیشتر است. در ایالات متحده، افراد آفریقایی تبار، بومیان آمریکایی، لاتین تبار، افراد جزایر اقیانوس آرام یا آمریکای آسیایی، بیشتر در معرض خطر پیش دیابت هستند و دلایل آن هنوز مشخص نیست.

محققان گزارش کردند که یک محدودیت دیگر این بود که فقط نیمی از جمعیت اولیه ی مطالعه برای تحقیقات بعدی در دسترس بودند. آنها نوشتند: این میزان خروج بالا از مطالعه می تواند منجر به خطا در ارزیابی احتمال ابتلا به دیابت و نفروپاتی شود و این خطرات را کمتر از مقدار واقعی آنها برآورد کند.

منبع:

https://www.medicalnewstoday.com/articles/researchers-identify-6-types-of-prediabetes